پشتیبانی

Yahoo! Messenger
آب بدون درآمد: راهنماي مديران/ نويسندگان مالكوم فارلي ... [و ديگران]
[049]
200.000ریال
آب بدون درآمد: راهنماي مديران/ نويسندگان مالكوم فارلي ... [و ديگران]
بزرگنمایی

اغلب کشورهای توسعه‌یافته جهت مدیریت و کنترل آب بدون درآمد (NRW) از زیرساختی استوار و تکنیک‌های عملیاتی مدون و مشخص برخوردارند. اما دغدغه‌ی آب بدون درآمد در کشورهای در حال توسعه زیاد مطرح نیست. اکثر آن‌ها تنها می‌کوشند تا آب نوشیدنی مناسبی را به مشتریان برسانند درحالی‌که در این کشورها، شبکه‌های لوله‌ای، کافی نبوده و سطح تکنولوژی و مهارت‌های فنی بسیار پایین است. سیستم‌های تعرفه و سیاست‌های کسب درآمد اغلب جوابگوی هزینه‌های واقعی آب‌رسانی نیست که این امر موجب کاهش خدمات آب‌رسانی می‌شود.

کشورهای درحال توسعه در آسیا در زمینه‌ی کاهش آب بدون درآمد با چالش‌های مشابهی مواجه‌اند که زیرساخت‌های فرسوده، محدودیت‌های مالی، نظارت ضعیف و ضعف در طراحی پروژه را شامل می‌شوند. با این وجود در این مناطق وجود کارکنان با انگیزه و پرتلاش، می‌تواند در اجرای راهکارهای مناسب جهت کاهش NRW مفید باشد.

کتابچه‌ی"آب بدون درآمد برای مدیران" با به‌کارگیری برخی پیام‌های کلیدی به مدیر سازمان کمک می‌کند تا با طی مراحلی، ابتدا با شناخت صحیح و محاسبه‌ی NRW و سپس توسعه‌ی یک استراتژی مناسب، به مسئله‌ی NRW رسیدگی کند.

فصل 1: در این فصل شاخص NRW مورد بررسی قرار گرفته و بر چالش‌های پیش روی سازمان‌های آب در آسیا در این زمینه تأکید می‌شود. مدیران سازمان و کارکنان بهره‌برداری باید جوانب متعدد عملیات آب‌رسانی را مدنظر قرار داده و متعهد به مدیریت‌کردن NRW در درازمدت شوند. رسیدگی به موضوع NRW وظیفه‌ای است که متوجه تمامی مدیران در کل سازمان اعم از مالی، تولید، توزیع، خدمات مشتری و دیگر بخش‌ها می‌باشد. در این راستا سازمان‌ها باید به چرخه‌ای که تحت عنوان "چرخه‌ی باطل" شناخته می‌شود و طی آن سازمان با معضلاتی از قبیل افزایش آب بدون درآمد، زیان‌های مالی، سرمایه‌گذاری محدود و خدمت‌رسانی ضعیف، مواجه است پایان دهند. در عوض سازمان‌ها "چرخه‌ی سودآور" را در پیش بگیرند که به آن‌ها کمک می‌کند تا میزان NRW را کاهش دهند راندمان را بهبود بخشند از منابع مالی محافظت کنند و رضایت مشتریان و تمایل آنان برای سرمایه‌گذاری را ارتقا دهند.

فصل 2: در این فصل بر نیاز به شناخت و محاسبه‌ی دقیق NRW به عنوان شاخصی برای اندازه‌گیری راندمان عملیاتی سازمان آب، تأکید می‌شود. تعادل آبی تهیه‌شده توسط سازمان بین‌المللی آب (IWA) روش فوق‌العاده‌ای است که به مدیران کمک می‌کند تا مؤلفه‌های کلیدی NRW را تجزیه و شناسایی کنند. البته باید توجه داشت که دقت داده‌های مورد استفاده در محاسبه‌ی میزان آب بدون درآمد نیز در شناخت کامل و درست مسئله بسیار حائز اهمیت است که برای این کار استفاده از کنتورهای تولید و کنتورهای مشتری بسیار مفید می‌باشد. علاوه براین باید دقت داشت که دوره‌ی صدور قبض برای مشتریان باید با محاسبات NRW متناسب باشد.

فصل 3: در این فصل ملزومات یک استراتژی جهت کاهش NRW مورد ملاحظه قرار می‌گیرد. سازمان‌ها باید یک تیم مدیریتی مختص NRW مستقر کنند تا یک استراتژی مناسب را توسعه دهند و از لحاظ‌شدن تمامی مؤلفه‌های کلیدی NRW اطمینان یابند و با در نظر‌گرفتن میزان کار و بودجه‌ی مورد نیاز، عملی‌بودن استراتژی پیشنهادی را بررسی کنند. انتخاب درست اعضای این تیم، احساس مالکیت را در بین بخش‌هایی که در پیاده‌سازی استراتژی دخیل هستند، ارتقا می‌دهد و رسیدن به اتفاق نظر را در سطح مدیران عالی تسهیل می‌کند. به عنوان اولین گام، این تیم باید بر اساس سطح اقتصادی NRW متناسب با اهداف کلی سازمان، مقدار اولیه‌ای را برای کاهش NRW مشخص کند. این تیم می‌تواند با استفاده از نتایج حاصل از تعادل آبی و هم‌چنین درحالی‌که می‌کوشد مدت زمان‌های آگاهی، مکان‌یابی و تعمیرات (ALR) را در رسیدگی به هدررفت‌های آبی کاهش دهد بین اهداف مالی و آب‌رسانی استراتژی، تعادل برقرار کند. استراتژی NRW ممکن است در دوره‌ای 4 تا 7 ساله به طول بینجامد در نتیجه برای پیاده‌سازی کامل استراتژی، انجام پروژه‌های پایلوت برای شناخت بودجه و منابع مورد نیاز می‌تواند مفید باشد.

فصل 4: در این فصل بر میزان آگاهی مورد نیاز در تمامی سطوح ـ از بالاترین تصمیم‌گیرندگان تا مصرف‌کنندگان ـ تأکید می‌شود که برای موفقیت یک پروژه‌ی کاهش NRW بسیار حیاتی است. پشتیبانی کافی از سوی مدیران سطح عالی و تأمین بودجه‌ی کافی، میزان پایداری استراتژی را به لحاظ مالی ارتقا می‌بخشد. از آنجا که اجرای استراتژی، یک فرآیند بلندمدت است و نیازمند تلاش تمامی بخش‌های سازمان می‌باشد مدیران میانی و کارکنان نیز باید وظایف و مسؤولیت‌های خود را در کاهش NRW به خوبی درک کنند. در تماس‌بودن با مشتریان نیز به بالا بردن آگاهی آن‌ها از موضوع NRW و هم‌چنين درك آنان از چگونگي تأثير‌گذاري كاهش تلفات آب، بر آب‌رساني و كيفيت آب، كمك مي‌كند.

فصل 5: در اين فصل به هدررفت‌هاي تجاري پرداخته مي‌شود. هدررفت‌هاي تجاري بيانگر درآمد ازدست رفته‌اند و حتي ميزان ناچيزي از اين نوع هدررفت‌ها اثرات مالي سنگيني درپي دارد. غالباً چنين خساراتي در نتيجه‌ی فرسوده‌شدن و يا دست‌كاري كنتورها، انشعابات غيرمجاز، خطاهاي محاسباتي و مديريتي و حتي رشوه‌گيري مأمورين به هنگام قرائت كنتورها حاصل مي‌شود. براي برخورد با چنين معضلي، ‌سازمان‌ها بايد در اموري همچون آموزش كاركنان و مأمورين قرائت خود، استفاده از كنتورهاي دقيق و هم‌چنين استقرار يك سيستم حسابداري دقيق، سرمايه‌گذاري نمايند. علاوه براين بايد عموم مردم و بخش‌هاي دولتي مربوطه با يكديگر همكاري كنند تا از دزدي‌ها و استفاده‌هاي غيرقانوني از آب پيشگيري نمايند.

فصل 6: در اين فصل هدررفت‌هاي فيزيكي مورد بررسي قرار مي‌گيرد. اين هدررفت‌ها مواردي از قبيل: نشتي در خطوط انتقال و توزيع، نشتي و سرريز از مخازن ذخيره و نشتي از انشعابات تا محل كنتور مشتري، را در برمي‌گيرد. نشتي در خطوط انتقال و توزيع عموماً آن‌قدر بزرگ هستند كه مي‌توانند خسارات جدي وارد كنند و به‌سرعت از طريق عموم مردم و يا كاركنان سازمان گزارش داده شده و با توجه به اضطراري‌بودن‌شان در رفع آن‌ها اقدام ‌شود. شناسايي و تعمير انواع ديگر نشتي‌ها دشوارتر است. يك استراتژي مناسب براي مديريت نشتي بايد مواردي از قبيل مديريت فشار، كنترل فعال نشتي، مديريت دارايي‌ها و خطوط لوله و تعميرات سريع و با كيفيت را مدنظر قرار دهد.

فصل 7: در اين فصل به موضوع منطقه‌بندي پرداخته مي‌شود. امروزه تقسيم يك شبكه‌ی آب‌رساني گسترده به مناطق كوچكتر و با قابليت مديريت بهتر يا مناطق مجزاي اندازه‌گيري (DMAs)، در تمامي دنيا به عنوان يك تكنيك فوق‌العاده پذيرفته شده است. اين عمل در شناخت بهتر شبكه و تحليل ساده‌تر فشار و جريان در مناطق مسئله‌ساز، به سازمان كمك مي‌كند. معيار‌هاي استقرار DMA‌ها شامل: اندازه يا تعداد انشعابات، تعداد شيرهايي كه بايد بسته شوند، تعداد فلومترها، تغييرات سطح زمين و خصوصيات توپوگرافيك قابل رؤيت كه مي‌توانند به عنوان مرزهاي DMA منظور شوند، مي‌شود. مدیران سازمان با استفاده از حداقل جریان شبانه (MNF) و جریان شبانه‌ی عادی (LNF) جریان خالص شبانه را محاسبه کرده و با لحاظ‌کردن هدررفت‌های تجاری، مقدار NRW را در DMA تعیین می‌کنند. استقرار DMAها در مدیریت فشار، بهبود کیفیت آب و آب‌رسانی مستمر به سازمان کمک می‌کند.

فصل 8: در این فصل تعداد شاخص‌های عملکردی (PIs) که در دسترس مدیران سازمان قرار دارند معرفی می‌شوند. PI‌ها در سنجش میزان پیشرفت در کاهش NRW توسعه استانداردها و اولویت‌بندی سرمایه‌گذاری‌ها کمک می‌کنند. IWA شاخص نشتی ساختاری (ILI) را به عنوان بهترین شاخص عملکرد برای هدررفت‌های فیزیکی توصیه می‌کند. در حال حاضر بهترین PI برای هدررفت‌های تجاری این است که این هدررفت‌ها به عنوان درصدی از مصرف مجاز بیان شوند. IWA در حال توسعه شاخص دیگری برای هدررفت‌های تجاری است که آن را شاخص هدررفت آشکار (ALI) می‌نامد. علاوه بر استفاده از این شاخص‌ها مدیران سازمان باید برای اطمینان از دست‌یابی به میزان NRW پیش‌بینی شده، برنامه‌های نظارتی مشخصی را در سازمان پیاده کنند.

فصل 9: در این فصل درمورد بعضی راهکارهای عملی جهت ایجاد ظرفیت‌های لازم مدیریت NRW از طریق مشارکت بین سازمانی بحث می‌شود که این نوع مشارکت‌ها با کمک برنامه‌های ECO-Asia که از سوی USAID (آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده آمریکا) تدارک دیده می‌شود تسهیل می‌گردند. تأمین‌کنندگان خدمات آب‌رسانی در سرتاسر دنیا ثابت کرده‌اند که جهت اتخاذ سیاست‌ها و تکنیک‌های پیشرفته و هم‌چنین ایجاد ظرفیت انسانی و سازمانی، برقراری چنین مشارکت‌هایی بسیار سودمند خواهد بود. مشارکت‌های دو جانبه بر مبادلاتی تکیه دارد که به سازمان کمک می‌کند تا ظرفیت خود را جهت ارائه‌ی خدمات بهتر و گسترده‌تر افزایش دهد. یک مشارکت دو جانبه‌ی اثربخش، تقاضا محور بوده، خواسته‌ها و اولویت‌های طرفین را مدنظر قرار داده و هدف آن انتقال تجربیات، راهکارها و تکنیک‌های مورد استفاده یک طرف به طرف دیگر است. مدل مشارکتی ECO-Asia نشان می‌دهد که چگونه به اشتراک‌گذاشتن تکنیک‌ها و تجربیات برای تمامی گروه‌های شرکت‌کننده سودمند خواهد بود.

 

آب بدون درآمد یک مشکل جهانی بوده که نیازمند یک استراتژی جهانی است. دست یافتن به چنین استراتژی نیازمند علل‌یابی و سپس استفاده از ابزارهای موجود برای کاهش یا از بین بردن آن می‌باشد. استفاده از یک فرآیند مرحله‌ای ـ پرسش سؤالات اساسی در مورد سیاست‌های سازمان و راهکارها، سپس استفاده از موارد مناسـب جهت پاسـخ ـ اساس توسعه یک استراتژی موفق می‌باشد.

مشخصات:
مولف: مالكولم فارلي، گري ويث، زين الدين بن محمد غزالي، اري ايستاندر، شر سينگ
مترجم: منوچهر افضل مرادي، عباد جعفري، ميثم طباطبايي
تاریخ انتشار: 1390
قطع کتاب: وزیری
تعداد صفحات: 152
نوبت چاپ: اول
شمارگان: 1000

این محصول در تاریخ شنبه، 08 تير، 1392 به فروشگاه اضافه شده است.
بازگشت نظرات افزودن به لیست مقایسه