پشتیبانی

Yahoo! Messenger
100 پرسش و پاسخ درباره اختلال وس واس فكري عملي در كودكان و نوجوانان
[063]
45.000ریال
100 پرسش و پاسخ درباره اختلال وس واس فكري  عملي در كودكان و نوجوانان
بزرگنمایی

شما که این کتاب را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید، احتمالاً با اختلال وسـواس فکری ـ عملی (Obsessive Compulsive Disorder [OCD]) آشنا هستيد و تجربه‌ای نيز درباره مسایل و درمان‌های مرتبط با آن دارید.

اختلال وسـواس فکری ـ عملی یکی از اختلالات رایج دوران کودکی و حتی بزرگسالی است که اثرات نامطلوب بسیاری برکارکردهای زندگی فرد برجای می‌گذارد. هرچند نمی‌توان تمام رفتارهای تکرارشونده یا شک و تردیدها را وسواس دانست، تنها زمانی می‌توان این‌گونه رفتارها را اختلال نامید که فرد قادر به متوقف‌کردن آنها نباشد و این مسایل بر عملکرد روزانه وی و اطرافیانش تأثیر منفی بگذارد، در این صورت است که این مشکل باید مورد توجه و بررسی بیشتر قرار گیرد.

دامنه اختلال وسواس فکری ـ عملی از خفيف تا شدید بوده و ممكن است به‌تنهایی یا به همراه سایر بیماری‌ها و اختلالات روانی در کودک بروز يابد. قوانین و اصول قطعي در این باره وجود ندارد، و گاه پیش‌بینی سير و مدت درمان این بیماری دشوار است. با وجود این در طول 20 سال گذشته، اطلاعات و شناخت دانشمندان درباره اختلال وسواس فکری ـ عملی (و به‌طور کلی بیماری‌های روانی) پیشرفت چشم‌گيری داشته است.

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد بسیاری از افراد با آن‌که در کودکی به این اختلال دچار شده‌اند، به دلایل گوناگون از جمله عدم دسترسی به امکانات درمانی، عدم شناخت کافی از این اختلال و یا احساس شرم از علایم بیماری، درمان خود را تا بزرگسالی به تعویق انداخته‌اند که این امر روند درمان را دشوارتر ساخته است.

با توجه به این مسئله و با توجه به شیوع نسبتاً بالای این اختلال و تأثیر آن بر عملکرد تحصیلی، اجتماعی، خانوادگی و شغلی افراد، بررسی و پرداختن به آن بسیار ضرورت دارد. کتاب حاضر نیز در راسـتای این ضـرورت نگاشته شده است. اساس محتوای مجموعه حاضر، مبتنی بر کتاب دکتر جوسین کوبرت با عنوان «یک‌صد پرسش و پاسخ درباره کودک شما با وسواس فکری ـ عملی» است که با توجه به فرهنگ بومی ایرانی نگارش و تدوین شده است.

هدف از این کتاب کامل‌كردن دانسته‌های شما درباره این اختلال با روشی کاملاً ساده و به شکل جلسات پرسش و پاسخ میان شما، روان‌پزشک، روان‌شناس،‌ مشاور و سایر افراد دخیل در مراقبت و سلامت فرزندتان است. این کتاب، منبع درسی نیست بلکه خلاصه‌ای است از اطلاعات لازم درباره تشخیص، علل و عوامل، درمان، پیش‌آگهی، تحقیقات و آزمایشات مداومی که در این زمينه انجام شده است. کتاب، کاملاً واضح، صریح و به زبان ساده نوشته شده است.

در فصل «کلیات»، خوانندگان با تعریف اختلال وسواس فکری ـ عملی، عوارض ناشی از این اختلال و علل و عوامل ایجاد آن، از جمله عوامل آناتومیک، بیوشیمایی، محیطی، ژنتیکی آشنا می‌شـوند. هم‌چنین نسبت به میزان شیوع وسـواس فکری ـ عملی در کودکان و تأثیر سن، جنسیت و ژنتیک بر این اختلال شناخت پیدا می‌کنند. در این فصل خواهید دید که با وجود آن که علل دقیق ابتلا به وسواس فکری ـ عملی کاملاً شناخته‌شده نیست، اما نقش ژنتیک و تلفیقی از عوامل زیستی و محیطی در ایجاد آن تا حدودی به اثبات رسیده است، و به‌نظر می‌رسد در این میان نقش عامل بیوشیمیایی شناخته‌شده‌تر از سایر عوامل است.

پس از آن مبحث «تشخیص» مطرح می‌شـود. تشـخیص اختلال وسـواس فکری ـ عملی کار چندان ساده‌ای نیست، چراکه کودکان به دلیل ترس و اضطرابی که دارند، اغلب سعی می‌کنند تا نگرانی‌ها و اعمال تکرارشونده خود را از دید دیگران مخفی نگه‌دارند. علاوه بر این، شباهت علایم وسواس فکری ـ عملی با برخی اختلالات رفتاری دیگر، تشخیص و تمایز این اختلال را دشوار می‌سازد. بنابراین، تشخیص یکی از مراحل مهمی است که باید به آن توجه ویژه‌ای نشان داد و برای این کار باید از کارشناسان و متخصصان امر کمک گرفت. با این حال، در فصل «تشخیص» اطلاعات جامع و سودمندی در ارتباط با علایم و نشانه‌های شایع این اختلال، اختلال‌هایی که علایمی شبیه به وسواس فکری ـ عملی ایجاد می‌کنند و تفاوت میان این اختلال‌ها، هم‌چنین تعاریفی از روش‌های تشخیصی و آزمون‌های ویژه ارزیابی اختلال وسواس فکری ـ عملی در اختیار خوانندگان قرار گرفته است که به آنها کمک می‌کند هرچه زودتر متوجه این اختلال در کودک خود شوند و اقدام‌های درمانی لازم را برای وی انجام دهند.

مبحث دیگری که در این کتاب به آن پرداخته شده است، مبحث «درمان و روش‌های درمانی است». این نوع درمان‌ها شامل درمان شناختی ـ رفتاری (Cognitive Behavioral Therapy [CBT]) و دارودرمانی است. در موارد خفیف تا متوسـط بیمـاری، عموماً از روش‌های درمانـی شـناختی ـ رفتاری و در موارد شدید از دارودرمانی استفاده می‌شود. در فصول مرتبط با درمان، تأثیر داروها، مدت زمان مصرف و عوارض جانبی آنها و هم‌چنین چگونگی به‌کارگیری تکنیک‌های درمان شناختی ـ رفتاری مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. علاوه بر این پرسش‌ها و پاسخ‌هایی در ارتباط با درمان نگهدارنده و روش‌های درمانی جدید نیز در این فصول مطرح شده‌اند که می‌تواند برای خوانندگان سودمند باشد.

یکی از مباحث مهم دیگری که در این کتاب آمده است، «نقش خانواده و مدرسه» در تسهیل روند درمان کودک می‌باشد. نقش خانواده از آن جهت حائز اهمیت است که والدین معمولاً اولین کسانی هستند که متوجه اختلال کودک خود می‌شوند و اولین گام را در راه درمان وی برمی‌دارند. از سوی دیگر آنها باید با ایجاد تعامل‌های مناسب با مسئولان مدرسه، آنها را در جریان مشکل فرزندشان قرار داده و در این راه از آنها نیز کمک بگیرند. در این فصل به نیازهای ویژه آموزشی کودکان با اختلال وسواس فکری ـ عملی اشاره شده و روش‌هایی برای کمک به پیشرفت تحصیلی و یادگیری آنها ارائه شده است که در صورت به‌کارگیری آنها توسط والدین و مسئولان مدرسه، بسیاری از مشکلاتی که در رابطه با عملکرد تحصیلی این کودکان وجود دارد، از بین خواهد رفت.

در حال حاضر از یک سو، درمان‌های جدید، شامل دارودرمانی و رفتاردرمانی به‌صورت هم‌زمان، بیشتر در دسترس قرار گرفته و پیشرفت داشته‌اند، و از سوی دیگر در جامعه و مدارس، شناخت بیشتری نسبت به اختلال وسواس فکری ـ عملی کودکان و نوجوانان حاصل شده است. بنابراین، شرایط بسیار خوش‌بینانه است و کودکان مبتلا به اين اختلال بیش از گذشته مورد حمایت قرار گرفته‌اند و می‌توانند زندگی موفق‌تر و شادتری داشته باشند. اين امر درباره خانواده‌های آنها نیز صادق است.

در نهایت باید گفت در این کتاب سعی شده است تا تقریباً به تمام پرسش‌های معمول و متداول مرتبط با اختلال وسواس فکری ـ عملی پاسخ داده شود. امیدواریم این پاسخ‌ها برای خانواده‌هایی که کودکانی مبتلا به این اختلال دارند، راهنمایی سودمند باشد و این کتاب بتواند گامی در راه درمان موفقیت‌آمیز کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال وسواس فکری ـ عملی بردارد.

 

 

مشخصات:
مولف: دكتر محسن شكوهي يكتا، الهه مؤيدزاده جليلي
تاریخ انتشار: 1391
قطع کتاب: وزیری
تعداد صفحات: 144
نوبت چاپ: اول
شمارگان: 2000

این محصول در تاریخ چهارشنبه، 05 تير، 1392 به فروشگاه اضافه شده است.
بازگشت نظرات افزودن به لیست مقایسه